Інформатизація суспільства, стрімкий розвиток технологій і вільний доступ до результатів інтелектуальної власності полегшують процес використання та розповсюдження інформації. Водночас актуальними стають випадки недобросовісного запозичення, присвоєння і використання чужих ідей, думок, що, на жаль, є особливо розповсюдженими в студентських наукових роботах.
Що таке плагіат?
Плагіат – це привласнення авторства на чужий твір науки, літератури, мистецтва або на чуже відкриття, винахід чи раціоналізаторську пропозицію, а також використання у своїх працях чужого твору без посилання на автора (цитуємо за: Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. С. 977).
Плагіат – серйозне порушення академічних норм та правил поведінки студентів. Загальнодоступна електронна форма висвітлення матеріалів, досліджень і наукових праць не лише дає змогу багаторазово використовувати і розповсюджувати інформацію, а й полегшує процес виявлення плагіату. В академічному середовищі плагіат найчастіше виражений у науковій роботі під власним іменем чужого тексту або в запозиченні фрагментів чужого тексту без зазначення джерела запозичення.
Види плагіату та їх особливості
Плагіат може бути виражений за допомогою різних форм – від дослівного копіювання до перефразовування іншої роботи.
Студенти часто вдаються до плагіату декількох видів:
- Копіювання чужої наукової роботи чи декількох робіт та оприлюднення результату під своїм іменем.
- Створення синтезу власного та запозиченого тексту без належного цитування джерел.
- Рерайт (перефразування чужої праці без згадування оригінального автора). Цей вид плагіату, якщо він зроблений більш-менш досконало, на сьогодні важко виявити технічними засобами пошуку плагіату (програмами антиплагіату).
З огляду на види плагіату виокремлюють два типи привласнення авторства: ненавмисний плагіат (допускає відсутність у студента необхідних знань у сфері авторського права, а також використання наукових праць інших авторів) та навмисний плагіат (свідоме представлення студентами чужих робіт як власні, переписування тексту з джерела без покликання на нього).
Плагіат можливий щодо даних, слів і фраз, ідей і принципів. Масштаб плагіату може відрізнятися залежно від обсягу чужої роботи, який був запозичений (кілька рядків, параграфів, стаття).
Основні чинники, що змушують студента вдаватися до плагіату
До основних чинників поширення плагіату в середовищі студентів, на їх думку, можна віднести наступні:
– необхідність виконання великого обсягу письмових робіт упродовж навчального семестру/року;
– повторюваність/неактуальність тем письмових робіт / розрив між темами та сучасними/актуальними/цікавими потребами;
– великий обсяг теоретичного матеріалу в письмових роботах;
– відсутність практичного застосування (перспективи застосування) результатів робіт;
– відсутність розуміння необхідності та мети написання письмових робіт (нецікаві, застарілі предмети);
– узвичаєні дії, що пов’язані з умовами підготовки письмових робіт в середній школі;
– ставлення викладачів до плагіату (нейтральне або відверто толерантне);
– низький рівень професіоналізму, мотивації та зацікавленості викладачів;
– відсутність чітких та універсальних норм щодо оцінювання
(За результатами проведенного опитування студентів у межах Проєкту № 49169 «Академічна культура українського студентства: основні чинники формування та розвитку»).
Безумовно, чужі думки обов’язково використовують у науковій роботі, але вони повинні: мати покликання на автора та бути правильно оформлені; бути доречними, з аргументованою доцільністю використання саме цих авторів та підходів у роботі. У той же час застосування наукової ідеї, сюжету, теми якої-небудь іншої роботи, вираженої в іншій формі, не визнається плагіатом, оскільки в цьому випадку автори можуть прийти до різних висновків.
У науковій роботі обов’язково мають бути покликання на джерела та список використаної літератури після висновків до тексту. Необхідно подавати покликання на джерело і при непрямому цитуванні – переказі, викладенні думок інших авторів своїми словами; під час огляду загальних тенденцій наукових досліджень, зазначенні фактичних даних і результатів попередніх досліджень.
Як уникнути плагіату: рекомендації студентам
- Перед початком написання будь-якої письмової роботи сформулюйте чіткі завдання і план.
- Систематизуйте інформацію, яку вже відшукали та інформацію, що потрібно знайти.
- Завжди копіюйте назву вебсайту та повну назву джерела, з яким працюєте, позначаючи текст кольором.
- Дотримуйтесь правил цитування та перевіряйте покликання.
- У процесі робити свої коментарі та висновки записуйте окремо.
Плагіат не сприяє розвиткові креативного мислення і творчих здібностей студента, спотворює реальну картину знань, умінь і навичок, ускладнює процес оцінювання результатів викладачем. Він є порушенням основних принципів академічної сумлінності, зацікавленості, активності, самостійності студентів.
Із детальною інформацією щодо студентського плагіату, авторського права, особливостей функціонування антиплагіатних програм та ін. можна ознайомитися за покликанням: https://saiup.org.ua/resursy/seriya-infobyuleteniv-akademichna-dobrochesnist/ (серія інформаційних бюлетенів «Академічна доброчесність»).